SIKR DINE DATA

Fase 1: MitID og skat.dk

MitID: Tjek/rediger tlf. nr. og mail for kontakt og notifikationer

1. Åben mitid.dk i en browser.

2. Log ind med MitID.

3. Tjek “Mobilnummer” og “E-mail” under “Kontaktoplysninger og notifikationer”.

4. Klik “Se og rediger” for at rette “fejl”.

5. Benyt “Rediger e-mail” og “Rediger mobilnummer” for at rette “fejl”.

6. Log ud.

MitID: Skift bruger-id (brugernavn)

Som en ekstra sikkerhed kan du skifte dit brugernavn (bruger-id) til MitID. Det vil gøre det besværligt for andre, at få informationer fra Borgerservice uberettiget. Det vil også forhindre, at en person med en MitID app knyttet til dit MitID på sin telefon, kan benytte den til at få adgang.

1. Åben mitid.dk i en browser.

2. Log ind med MitID.

3. Benyt “Rediger bruger-id” under “Bruger-ID” til at skifte bruger-id.

4. Log af.

MitID: Fjern/skift identifikationsmidler (kodeviser, MitID app, adgangskode)

Det sikreste er at benytte en fysisk kodeviser til MitID. Så skal man nemlig både kende bruger-id og adgangskode og have adgang til den fysiske kodeviser for at få adgang.

MitID app kræver kun MitID appen og bruger-id. MitID appen kan bruges samtidig på tre mobiltelefoner.

Disse guides hjælper dig til at genvinde kontrollen over dit MitID og sikre, at det kun er dig, der har adgang.

1. Åben mitid.dk i en browser.

2. Log ind med MitID.

3. Klik ”Se” under ”Identifikationsmidler”.

4. Gennemgå de ”MitID app” der er tilknyttet dit MitID. Hvis du netop er logget ind på mitid.dk med MitID appen på din telefon, så kan du finde din egen MitID app ved at kigge under ”Sidst brugt”. Hvis der er flere MitID app tilsluttet, så spær de andre.

4. Log af.

Hvis du har anskaffet dig en kodeviser, så kan du under ”Tilføj identifikationsmiddel” tilføje den ved at klikke ”Tilføj” og dernæst ”Anmod om adgang”. Der går ca. en time fra du har anmodet om adgang til du får adgang til at tilføje fx en kodeviser.

MitID: Tjek/ret NemSMS og besked om ny post e-mail (om Digital Post) på borger.dk

1. Åben mitid.dk i en browser.

2. Klik ”Digital Post”.

3. Log ind med MitID.

4. Hvis du efter log ind bliver spurgt om ”Er kontaktoplysningerne korrekte?” i en dialogboks, så klik ”Rediger oplysninger” og tjekke om det er dig der modtager dine notifikationer.

5. Ellers klik ”Menu” i ”Digital Post”.

6. Vælg ”Beskeder om ny post”.

7. Hvis det ikke er dit ”Mobiltelefonnummer” og din ”E-mailadresse” som står oplyst, så benyt ”Rediger” knappen til at ændre informationerne. Sådan sikrer du, at det kun er dig, der får notifikationerne.

MitID: Tjek/ret SMS og e-mail for notifikationer om Digital Post på e-Boks.dk

1. Åben e-boks.dk i en browser.

2. Klik ”Log på privat”.

3. Log ind med MitID.

4. Klik ”Post fra virksomheder” eller ”Post fra det offentlige”.

5. Klik ”Menu”, vælg ”Profil” under ”Indstillinger”.

6. Tjek og ret mobiltelefonnummer og e-mailadresse.

7. Klik ”Gem profiloplysninger”.

8. Klik ”Log af”.

Skat.dk: Tjek/ret SMS nr. og e-mail til notifikationer fra skat på skat.dk

1. Åben skat.dk i en browser.

2. Klik ”Log på”.

3. Vælg ”Log på som borger”.

4. Klik ”Log ind med NemID/MitID”.

5. Log ind med MitID.

6. Klik ”Profil”.

7. Klik ”Vælg og ret dine kontaktoplysninger” under ”Kontaktoplysninger”.

8. Tjek og ret ”Mailadresse” og ”Mobilnummer”. Og klik ”Gem”.

9. Klik ”Log af”.

Vores guide til digital sikkerhed

En samling af guides, som hjælper dig til at beskytte dit digitale privatliv og generobre dit digitale liv.